En smidig, säker och miljövänlig flygtrafik uppstår genom samarbete. Därför är samarbetet med olika intressentgrupper inom luftfartsbranschen en central del av vardagen vid Fintraffics flygtrafiktjänst. Ett viktigt verktyg för att mäta hur väl detta samarbete fungerar och stödja utvecklingen av tjänsterna är den årliga kundnöjdhetsenkäten. Utifrån svaren 2024 anser kunderna även i år att Fintraffics flygtrafiktjänster är välfungerande och säkra. Vad annat säger resultaten från enkäten 2024 om kvaliteten på flygtrafiktjänsten?
År 2024 genomfördes Fintraffics årliga kundnöjdhetsenkät för flygtrafiktjänsten för sjunde gången. Respons samlades in med hjälp av en webbaserad enkät med flervals- och utvärderingsfrågor, och dessutom hade de svarande möjlighet att lämna fritt formulerad respons. Utvärderingen genomfördes på skalan 1 (mycket svag) till 5 (utmärkt).
– Under de senaste åren har vi medvetet satsat på kundsamarbete genom att träffa olika intressentgrupper regelbundet, höra deras tankar och åsikter samt tillsammans gå igenom eventuella lösningar för att förbättra samarbetet under året. Enkäten är en del av vår kundorienterade verksamhetsmodell. I år fick vi mycket öppen respons i samband med enkäten, vilket vi är tacksamma för. Sådan respons hjälper oss att hitta det mest centrala när det gäller utvecklingsobjekten, tackar direktör Pasi Nikama från Fintraffics flygtrafiktjänst.
Enkäten besvarades av ett brett spektrum av aktörer inom luftfarten, allt från flygtrafiktjänstens strategiska partner till flygskolor, och från mindre flygplatsoperatörer till representanter för allmänflyget. Det totala antalet respondenter och piloternas andel av respondenterna var i år något mindre än året innan. Det allmänna betyget för samarbetet inom Fintraffics flygtrafiktjänst steg däremot något och var i år exakt 4.0 (2023: 3.8).
Många utvecklingsobjekt har redan framskridit utifrån tidigare års enkäter
I egenskap av en säkerhetskritisk organisation är man vid Fintraffics flygtrafiktjänst mycket nöjda med att kunderna enligt enkäten upplever att flygtrafiktjänsterna är säkra. Dessutom fick till exempel nätverksflygplatsernas verksamhet och service samt den militära luftfartens upplevelse av servicens kvalitet positiv respons.
Många av de utvecklingsobjekt som kunderna lyfte fram i enkäten, såsom utvecklingsbehoven i anslutning till inflygningar vid kontinuerlig glidflygning, de tekniska utmaningarna med CPDLC-tjänsten samt utvecklingen av samarbetet mellan den regionala flygledningen och Helsingfors flygledning, är redan under arbete i olika utvecklingsprojekt inom Fintraffics flygtrafiktjänst.
– Vi har gjort praktiska ändringar i arbetsmetoderna och systemen för att göra servicekvaliteten jämnare. Behovet av förändringar med anknytning till Finlands luftrum diskuteras närmare i projektet Ilmatila2027, som leds av Traficom. Det är fråga om långvariga utvecklingsprojekt där man måste gå framåt ett steg i taget och noggrant följa upp effekterna av förändringarna, berättar Nikama.
Fintraffics flygtrafiktjänst har som mål att kontinuerligt förbättra smidigheten och förutsägbarheten i sina tjänster gentemot kunderna. I nästa års enkät kommer man bl.a. att fördjupa sig i kundernas erfarenheter av hur de ändringar som hittills gjorts påverkar kvaliteten på flygtrafiktjänsterna.