Lägessamordnartjänsten överförs till Fintraffic Järnvägs ansvar
En av Fintraffics grundläggande uppgifter inom järnvägstrafikstyrningen är att säkerställa en säker och smidig tågtrafik på järnvägarna i Finland. Lägessamordnartjänsten, som snart fyller tre år, spelar en viktig roll för att lyckas med denna uppgift. Tack vare tjänsten kan störningssituationer i bannätet skötas snabbare, säkrare och effektivare än tidigare, när all väsentlig information förmedlas tydligt mellan parterna. Tjänsten produceras i början av 2024 som en del av partnerskapsavtalet mellan Trafikledsverket och Fintraffic Järnväg. Vad innebär förändringen i praktiken?
Fintraffics järnvägstrafikstyrning producerar tjänsten Lägessamordnare från styrcentralerna i Helsingfors och Tammerfors dygnet runt, varje dag året runt. Lägessamordnarens viktigaste uppgift är att fungera som en länk mellan järnvägsaktörer och myndigheter i olycks- och störningssituationer samt att stöda trafikstyrningen i dessa situationer. Den andra sidan av arbetet är noggrann rapportering, eftersom man genom att utnyttja den information som samlats in om störningssituationen kan utveckla samarbetet mellan olika aktörer. Tjänsten produceras i hela Finlands bannät.
"En säker och smidig järnvägstrafik är förknippad med ett stort antal intressentgrupper både inom järnvägsbranschen och utanför den. Lägessamordnaren är den person som vid olyckor och störningar har en aktuell lägesbild av järnvägarnas situation och dess konsekvenser för olika intressentgrupper. Det primära målet är att säkerställa olika intressentgruppers säkerhet i störningssituationer och under reparationen av dem samt att återställa trafiken till normal så snabbt som möjligt", berättar servicechef Lauri Ahtiainen som ansvarar för hanteringen av störningar och kompetens vid Fintraffics järnvägstrafikstyrning.
Tjänsten blir en fast del av Fintraffics järnvägstrafikstyrnings operativa verksamhet
Lägessamordnartjänsten är en operativ tjänst som Trafikledsverket beställer och som hittills har fungerat med tidsbundna avtal. Från och med början av 2024 blir tjänsten en del av partnerskapsavtalet mellan Fintraffics järnvägsstyrning och Trafikledsverket.
"I och med avtalet blir Lägessamordnartjänsten en fast del av Fintraffics järnvägstrafikstyrnings verksamhet. Detta är fint, eftersom det visar att man har varit nöjd med genomförandet av tjänsten, man ser ett tydligt behov av det och vill förbinda sig till att utveckla det på lång sikt. Förändringen ger kontinuitet för alla som arbetar med tjänsten", berättar Ahtiainen.
Lägessamordnaren minskar osäkerhetsfaktorerna, eftersom man effektivare kan informera intressentgrupperna om störningssituationens varaktighet och konsekvenser för trafiken. På så sätt är till exempel trafikstyrningen, myndigheterna, röjningstjänsten och banunderhållsenheterna i realtid medvetna om hur störningssituationen påverkar deras verksamhet, hur situationen avgörs och med vilken tidtabell. Tjänsten har gett positiv respons och intressentgrupperna har upplevt att det är nyttigt att Lägessamordnaren i störningssituationer får information enligt principen om ett serviceställe.
"Även om kännedomen om Lägessamordnartjänsten har ökat fint under de senaste åren och tjänsten har etablerats som en del av järnvägsbranschens verksamhet, finns det således alltid utrymme för utveckling i den nya tjänsten. Vi har strävat efter att reagera snabbt på utvecklingsförslag från intressentgrupper, och vi hoppas att man modigt meddelar oss även i fortsättningen om det finns något att utveckla i fråga om tjänsten", fortsätter Ahtiainen.