På de livligast trafikerade farlederna till Åbo hamn tas den 1 maj 2025 i bruk nya mötes- och omkörningsförbudsområden för fartyg inom handelssjöfarten som förenhetligar och förtydligar trafikeringsbestämmelserna för området.
De nya mötes- och omkörningsförbudsområdena säkerställer att större fartyg rör sig säkrare på tre livligt trafikerade farleder, samtidigt som de mindre fartygens passage förblir smidig. De nya förbudsområdena gäller alla fartyg som är längre än 45 meter och de ligger på följande farleder som övervakas av Archipelago VTS:
- Kuuva – Åbo hamn
- Pansio farled
- Perno farled

”Trafiken i Åbo hamn har förändrats under årens lopp och även fartygens storlek har ökat. Därför har det varit naturligt att tillsammans med användarna av farlederna granska hur trafikeringsbestämmelserna kunde utvecklas. De nya mötes- och omkörningsförbudsområdena som nu tas i bruk förtydligar trafiken i området och säkerställer samtidigt en smidig passage för alla fartyg", berättar hamnmästare Ville Alander från Åbo hamn.
Från och med den 1 maj ersätter de nya mötes- och omkörningsförbudsområdena trafikledernas nuvarande trafikregler. Samtidigt tas också mötes- och omkörningsförbudet för Late farleden ur bruk.
De nya förbudsområdena gäller inte situationer där den andra parten i mötet eller omkörningen är ett fartyg som är mindre än 45 meter långt och fartygen har kommit överens om att mötas eller passera på Archipelago VTS:s arbetskanal (VHF 71). I detta fall är det det mindre fartygets ansvar att proaktivt komma överens med det större fartyget, så att det större fartyget garanteras fri passage. Fartyg under 45 meter kan mötas utan VHF-avtal.
Användarupplevelserna styr den fortsatta utvecklingen
Uppföljningen och insamlingen av användarrespons har en central roll i bedömningen av hur väl de nya mötes- och omkörningsförbudsområdena fungerar.
”Fintraffics sjötrafikcentral följer upp under sommaren att de nya reglerna följs och informerar fartygen vid behov om ändringarna med VHF. Vi hoppas också att så många användare som möjligt ger oss respons per e-post om hur reglerna fungerar", berättar utvecklingschef Esa Kallio vid Fintraffics sjötrafikledning.
Användarrespons samlas in 1.5–31.8 per e-post och målet är att få synpunkter på hur reglerna fungerar. Användarrespons ombeds till adresserna ville.alander(atportofturku.fi och esa.kallio(at)fintraffic.fi.
Efter responsinsamlingen görs eventuella förslag till uppdatering av Traficoms föreskrift om VTS-trafikreglerna.
De nya mötes- och omkörningsförbudsområdena i Archipelago VTS samt andra ändringar uppdateras i de regionala särskilda anvisningarna för fartygstrafiken (Master's Guide) på adressen mastersguide.fintraffic.fi.
För fartygstrafikservicen i Finlands kustområde ansvarar Fintraffics sjötrafikledning, som ser till att frakt- och passagerarfartygen rör sig säkert 24/7, varje dag året runt. En av de viktigaste uppgifterna för Fintraffics sjötrafikcentraler är att förhindra farliga möten och omkörningar av fartyg samt trafikstockningar på Finlands långa och ofta svårframkomliga kust. Ett av de effektivaste sätten att lyckas med detta är mötes- och omkörningsförbudsområdena. Mötes- och omkörningsförbudsområden utvecklas tillsammans med myndigheter, intressentgrupper och kunder inom branschen.