Skip to main content

På jobb genast efter examen: Fintraffic fick 20 nya spårtrafikledare

Nyutexaminerade spårtrafikledare firades i Tammerfors då man fick ett välförtjänat avslut efter en drygt sex månader lång utbildning. Under tillställningen gick man igenom vårens resa, höll tal och delade ut betyg. För en del av de nyutexaminerade trafikledarna inleddes de första arbetsskiften redan följande vecka.

I sommar utexaminerades 20 nya spårtrafikledare vid Fintraffic. Var och en av dem har en cirka sex månader lång utbildningsperiod bakom sig som har innefattat bland annat en introduktionsperiod, en teoretisk inlärningsperiod, en simuleringsfas och en arbetshandledningsfas.

”Det är fråga om ett krävande yrke och utbildningskraven är hårda. Enbart rekryteringsprocessen är lång och består av många faser. När man kommer in på utbildningen är de största och viktigaste faktorerna motivation och attityd. De avgör hur bra man lyckas med studierna", säger huvudutbildaren Mikko Tepsa på Fintraffic.

Enligt honom är utbildningen av spårtrafikledare i dag intensiv, särskilt i början av utbildningen. 

”I början av utbildningen lär man sig mycket i teorin innan man övergår till praktiska övningar där man kommer närmare det konkreta arbetet. I det skedet uppnås den egentliga kompetensen. Intensiv är säkert det ord som bäst beskriver utbildningen just nu.” 

Enligt Tepsa har studerande som utexamineras från utbildningen i trafikstyrning 2024 mycket olika bakgrunder, och gruppen är ett bra tillskott till Fintraffics arbetsgemenskap.

"Alla har sina egna styrkor och utvecklingsobjekt, men ändå kan alla utföra sina arbetsuppgifter på ett utmärkt sätt. Jag anser att det är en enorm rikedom att få olika slags människor på jobb.” 

"Jag hade ingen erfarenhet av branschen tidigare"

Utbildningsperiodens avslut och utexamineringen till ett nytt yrke firades i Tammerfors. Till traditionerna hör att man i slutet av utbildningsperioden väljer gruppens primus som har avklarat utbildningsperioden särskilt bra. Janne Merikallio valdes till primus för vårens utbildningsperiod. Även han beskriver utbildningsperioden som intensiv.

”Jag hade ingen erfarenhet av branschen tidigare, så jag lärde mig mycket nytt. Utbildningen var välorganiserad och progressiv – man byggde ständigt vidare på det man redan lärt sig. Ett halvt år gick i en handvändning och det fanns inga problem med att inte ha något att göra på fritiden. Utbildningen krävde mycket, men den var mycket intressant", säger Merikallio.

Han valde att söka till spårtrafikstyrningen eftersom arbetsbeskrivningen verkade intressant och Fintraffic var bekant sedan tidigare: Merikallio har tidigare arbetat med flygledning. Ett nytt heltidsarbete i hemstaden Helsingfors var den allra största motivatorn.

"Nu känns det riktigt bra när man är utexaminerad. De första arbetsskiften börjar nästa vecka. Det kommer säkert att vara konstigt i början när man tittar över axeln och där finns inte längre en arbetshandledare som övervakar vad jag gör. Det ska bli verkligen roligt att få göra egna arbetsskift.”

Dela

Pääkouluttaja Mikko Tepsa kertoo tarkemmin koulutuksen sisällöstä

Vastavalmistunut Janne Merikallio kertoo koulutuksesta