Skip to main content

Säkerhetssystemen i Nordsjö vägtunnel närmar sig slutet av livscykeln: reparationsarbeten har planerats att inledas 2025

Tekniken för styrningen av säkerhets- och trafikledningen i vägtunneln till Nordsjö hamn i Helsingfors håller på att nå slutet av sin livscykel och ska därför förnyas. Enligt planerna inleds arbetet i tunneln under 2025. Arbetet förutsätter också att tunneln stängs tillfälligt under längre perioder. NTM-centralen och Fintraffic förbereder som bäst hur projektet ska genomföras och tillsammans med Helsingfors stad och Helsingfors Hamn försöker man ännu hitta alternativ för att minimera olägenheterna i trafiken. Den huvudsakliga omvägen är tunnelns nuvarande reservrutt på sträckan Österleden–Kallviksvägen–Bastövägen–Nordsjö hamn.

”För att Nordsjö tunnel, som togs i bruk 2008, ska kunna användas säkert och utan överraskande störningar under de kommande åren måste de tekniska system som är nödvändiga för tunnelns säkerhet förnyas i sin helhet. Omfattande reparationsarbeten kommer tyvärr att orsaka trafikmässiga olägenheter i området, eftersom arbetet förutsätter att tunneln stängs av. Vi arbetar som bäst intensivt tillsammans med bland annat Helsingfors stad, Helsingfors hamn och olika myndigheter för att hitta sätt att minimera tiden då tunneln är stängd och att säkerställa att de tillfälliga lösningarna fungerar så bra som möjligt”, berättar servicedirektör Riku Suursalmi vid trafikstyrningsbolaget Fintraffic, som ansvarar för projektets genomförandefas.

Målet är en smidig och säker hamntrafik

Målet med reparationsarbetena som syftar till att modernisera tunneltekniken är att göra tunneln säker och säkerställa att hamntrafiken och den övriga trafiken i området fungerar utan störningar.

Under projektet genomförs ett saneringsarbete i anslutning till tunneltekniken och tunnelkonstruktionernas livscykelhantering, där man förnyar bland annat tunnelns system för brandlarm, rökevakuering, ventilation, släckningsvatten och störningsdetektion samt belysningen och kamera- och trafikledningssystemen. 

I projektet repareras dessutom tunnelkonstruktioner, och de dränerings- och släckvattensystem som går under tunneln saneras. Samtidigt införs ett modernt självlärande system för att känna igen störningar samt energieffektiv reglerbar LED-belysning och tunnelfläktar som förbättrar luftkvaliteten och rökevakueringen.

Trafikarrangemangen under reparationsarbetet preciseras när projektets byggnads- och arbetsskeden planeras, och man strävar efter att hitta metoder för att minimera olägenheterna i trafiken. Tunneln måste stängas av helt för trafik under arbetet, eftersom styrsystemen i Nordsjö tunnel från början av 2000-talet har byggts så att dubbelriktad trafik i ett tunnelrör inte är möjlig. Säkerheten i långa landsvägstunnlar styrs av både myndighetsföreskrifter och krav från EU-nivå (det s.k. tunneldirektivet), som ska iakttas även under reparationsarbeten.

När tunneln är stängd fungerar tunnelns nuvarande reservrutt som omväg på sträckan Österleden–Kallviksvägen–Bastövägen–Nordsjö hamn. Innan reparationsarbetet inleds har man planerat att förbättra omvägens smidighet och säkerhet bland annat i anslutningarna och vid övergångsställena. 

Bakgrundsinformation:

Nordsjö vägtunnel som öppnades 2008 leder från Ring III från den planskilda anslutningen vid Österleden till Nordsjö hamn. Över hälften av tunneltrafiken är hamntrafik. Tunneln är cirka 1,5 kilometer lång och det finns två körfält i båda riktningarna som går i egna rör. 

Man har strävat efter att kommunicera om förnyandet av tekniken för styrningen av säkerhets- och trafikledningen i Nordsjö landsvägstunnel i ett så tidigt skede som möjligt så att olika berörda parter kan förbereda sig på det i god tid på förhand. NTM-centralen i Nyland ansvarar för projektets utredningsplanering som pågår som bäst. Fintraffic kommer som byggherre att ansvara för tunnelsaneringen. När planerna för arbetet preciseras ordnar man informations- och interaktionstillfällen för olika intressentgrupper samt informerar man om projektets tidtabell och trafikarrangemang. 

 

Mer information:

Fintraffic kommunikation, Outi Huhtala, outi.huhtala(at)fintraffic.fi

Dela

Liitetiedostot

Bilaga Storlek
Karttakuva sv.png 314.75 KB