Skip to main content

Säkerhetszoner för specialtransporter införs till handelssjöfartsleder vid Finlands kust

I Finland införs för första gången säkerhetszoner för specialtransporter inom sjötrafiken. De säkerställer att specialtransporterna löper tryggt i det område som organiseras för annan trafik. Farleden till Ingå är först ut med en säkerhetszon för specialtransporter. I fortsättningen kommer säkerhetszoner för fartyg med specialtransporter att utvidgas till handelssjöfartsleder i hela Finlands kustområde.

I farlederna för handelssjöfart vid Finlands kust införs för första gången säkerhetszoner för specialtransporter, dvs. separata buffertzoner som fastställts runt rörliga specialtransporter. I säkerhetszonerna säkerställs att specialtransporter, såsom LNG- och LPG-tankfartyg, rör sig säkrare än tidigare i våra farleder för handelssjöfart. Säkerhetszoner inrättas i fortsättningen enligt behov för att garantera säker fartygstrafik. Trafiken i områdena övervakas och styrs av Fintraffics sjötrafikcentral. 

– Syftet med säkerhetszoner är att garantera ett flexibelt och säkert förfarande för att trygga specialtransporter. Det är fråga om en verksamhetsmodell där man för pågående specialtransporter fastställer en buffertzon, inom vilken andra fartyg inte får komma. Medan alla fartyg under normala förhållanden får möta varandra utan begränsningar är utgångspunkten med säkerhetszoner precis tvärtom: man får inte mötas om inte sjötrafikcentralen separat ger sitt tillstånd till det. Denna verksamhetsmodell införs först i Ingå och målet är att utvidga den till att omfatta hela vår kust. Förutsättningarna för att använda säkerhetszoner finns redan nu, men ett mer systematiskt behov för upprepad användning kartläggs närmare nästa år tillsammans med intressentgrupperna, berättar utvecklingschef Esa Kallio vid Fintraffics sjötrafikledning.

Säkerhetszoner kan inrättas förutom för specialtransporter även för annan fartygstrafik. Fintraffics sjötrafikcentral inrättar behovsbaserade säkerhetszoner när trafiksituationen, rusning eller någon annan omständighet som begränsar eller äventyrar trafiken kräver det. 

– Användningen av säkerhetszoner är ett sätt för sjötrafikledningen att få ordning på trafiken. När en säkerhetszon har inrättats för ett visst fartyg får de övriga fartygen inte komma in i det. De får riktad information och anvisningar från Fintraffics sjötrafikcentral, dvs. vid behov ingriper vi i fartygens framfart om fartyget håller på att komma för nära ett fartyg i säkerhetszonen, fortsätter Kallio.

Säkerhetszoner och områden med mötes- och omkörningsförbud gäller endast fartyg som är skyldiga att delta i fartygstrafikservice.

Säkerhetszoner i bruk redan den 13 oktober i farleden i Ingå

Säkerhetszonerna togs först i bruk i farleden i Ingå, där stora LNG-transportfartyg rör sig som specialtransporter.

I fortsättningen inrättas en säkerhetszon på två sjömil för specialtransporter som kommer in och utgår från Ingå farled. Övriga fartyg som inte hör till operationen har inte rätt att anlända utan särskilt tillstånd av Fintraffics sjötrafikcentral. Ett eventuellt tillstånd samordnas tillsammans med lotsarna.

Säkerhetszoner för specialtransporter till farleden i Ingå träder i kraft med en VHF-anmälan från Fintraffics sjötrafikcentral. Trafikreglerna för säkerhetszoner finns i Fintraffics Master’s Guide-tjänst (Helsingfors VTS sektor 2) på adressen  mastersguide.fintraffic.fi.

Nuvarande praxis med totalstängning av Ingå farled under specialtransporter upphör i och med de nya säkerhetszonerna för specialtransporter (17 § i lagen om fartygstrafikservice). Farleden kan dock vid behov stängas även i fortsättningen om situationen kräver det. 

Fartyg som rör sig i Ingå bör också beakta det nya området med mötes- och omkörningsförbud som gäller alla fartyg på sträckan Ingå 15 och Ingå 16–Ingå 21 och Ingå 22. 

Dela