Mängden närtågstrafik ökade kraftigt under det sista kvartalet 2024 (+13 % vs Q4/2023). Tillväxten berodde bland annat på att Dickursby bangård färdigställdes och trafiken mellan Karis och Hangö inleddes. Också den totala vägtrafiken på huvudvägarna ökade något i slutet av året. Flygtrafiken ökade 2024, även om ökningen avtog mot slutet av året trots den livliga julsäsongen i Lappland. Användarmängderna för Fintraffics digitala tjänster nästan tredubblades jämfört med året innan och den prisbelönta Fintraffic Appen är fortfarande den populäraste tjänsten.
"Slutet av 2024 var en tid av tillväxt särskilt inom närtågstrafiken. Slutförandet av betydande banarbeten, såsom projektet på Dickursby bangård, har gjort trafiken smidigare och möjliggjort en betydande ökning av närtrafiken i huvudstadsregionen. Även inom fjärrtrafiken kunde man mot slutet av året se en liten ökning, vilket bland annat påverkades av den livliga turismen i Lappland. Detta syntes också i Fintraffics jultrafikenkät, enligt vilken tåget fortfarande är finländarnas favorit för långa resor. Att tågtrafiken ökar i popularitet är en positiv trend med tanke på minskningen av trafikutsläppen", säger verkställande direktör Pia Julin vid Fintraffic.
”Året 2024 var ett rekordår för våra digitala tjänster. Antalet användningstillfällen ökade i rasande takt, och under årets sista kvartal uppnådde våra tjänster över 3,2 miljoner besök. Detta visar att finländarna uppskattar tillförlitlig trafikinformation. Allt fler vill utnyttja trafikinformationen i planeringen av sin resa", konstaterar Julin.
Närtrafiken ökade med över 13 procent på järnvägarna
Mängden närtågstrafik ökade under årets sista kvartal med 13,4 procent jämfört med motsvarande period året innan. Tillväxten i närtrafiken har möjliggjorts till exempel av att arbetena på Dickursby bangård färdigställdes, vilket avslutade den första fasen av banprojektet Helsingfors–Riihimäki. Närtrafiken ökade också till exempel av att trafiken på sträckan Karis–Hangö inleddes. På andra håll i Finland är närtrafikens andelar på samma nivå som i slutet av 2023. Även fjärr- och godstrafiken på järnvägarna hölls på ungefär samma nivå som året innan.
Inom närtrafiken var punktligheten 88,9 procent (91,2 %), inom fjärrtrafiken 83,1 procent (82,1 %) och inom godstrafiken 91,5 procent (90,5 %). Dessa siffror har bland annat påverkats av att det i slutet av året förekom exceptionellt många stormar (bl.a. Jari och Lyly). En skada på en elektrifierad bana söder om Dickursby och den hastighetsbegränsning som följde därav orsakade som en enskild händelse förseningar för tågen. Dessutom har underhållsarbetet på sträckan Helsingfors–Kervo påverkat banans användbarhet i slutet av 2024. I norra Finland har punktligheten förbättrats jämfört med i fjol. Den positiva utvecklingen har stöttats av att ställverks- och fjärrstyrningsprojekten i Uleåborg och Joensuu färdigställts.
I slutet av året var mängden banarbeten 17 procent lägre än i slutet av 2023. Vinterns sena ankomst minskade behovet av vinterunderhållsarbeten.
Användningen av Fintraffics digitala tjänster nästan tredubblades
Under det sista kvartalet 2024 samlade Fintraffics digitala tjänster över 3,2 miljoner besök (Q3/2024 2,3 miljoner besök). Jämfört med 2023 har antalet besök hos Fintraffics digitala tjänster nästan tredubblats. Fintraffic Appen, som vann priset Finlands bästa kundgärning 2024 i oktober, är fortfarande den populäraste tjänsten och stod för cirka 2 miljoner användningstillfällen. Dessutom har bland annat användningen av tjänsterna Trafikläget och Responskanalen utvecklats gynnsamt.
Under årets sista kvartal gjordes 1,56 miljarder förfrågningar i gränssnitten för trafikdata som Fintraffic tillhandahåller i Digitraffic-tjänsten (under årets tredje kvartal 1,52 miljarder förfrågningar). År 2024 slogs åter rekord när det totala antalet gränssnittsförfrågningar ökade till över sex miljarder (+29 %). År 2024 överfördes över 668 TB (+35 %) data.
Under årets sista kvartal gjordes 4,48 miljarder gränssnittsförfrågningar (+18 %) i kollektivtrafikens reseinformation på Digitransit-plattformen. I Digitransit överfördes 74,69 TB data under årets sista kvartal. Finländska reseplanerare för kollektivtrafik utnyttjar i stor utsträckning det gemensamma dataunderlaget via plattformen Digitransit.
"Året 2024 har varit ett fint år av tillväxt för våra digitala tjänster. Fintraffic Appen har drivit användarantalet till rekordnivåer, vilket också har ökat vår genomslagskraft. Vi har målmedvetet utvecklat digitala trafiktjänster för att förbättra säkerheten, smidigheten och utsläppssnålheten samt för att underlätta finländarnas rörlighet. Det är fint att så många finländare redan har hittat Fintraffic Appen", gläder sig Fintraffics ekosystem- och teknologidirektör Janne Lautanala.
Den positiva trenden inom flygtrafiken avtog mot slutet av året
Trots att den livliga julsäsongen i Lappland förde med sig hektiska dagar för flygledningen, såg man mot slutet av året en försvagning av den trafikökning som inleddes i början av året. Antalet ankommande och avgående flyg ökade med sex procent jämfört med året innan. Antalet flyg i Finlands luftrum ökade med totalt fem procent jämfört med motsvarande tidpunkt föregående år.
Under det sista kvartalet minskade de kinesiska flygbolagens överflygningar kraftigt. Antalet överflygningar i Finlands luftrum ökade dock med två procent jämfört med motsvarande tidpunkt i fjol, men under det sista kvartalet (7–9/2024) uppgick ökningen till över tio procent (11,6).
Mängden landsvägstrafik ökade i slutet av året
Den totala mängden vägtrafik på huvudvägarna (riks- och stamvägar) har i oktober–december varit på en svag uppgång från motsvarande tidpunkt i fjol: Mängden person- och paketbilar har ökat med 3,5 procent och den tunga trafiken har ökat med lite över 3 procent.
År 2024 låg landsvägstrafiken i sin helhet på samma nivå som året innan. Enligt preliminära uppgifter är ökningen från 2023 totalt cirka en procent.