Januari–juni 2024
- Koncernens omsättning var 126,3 (120,1 mn euro 1–6/2023) miljoner euro.
- Koncernens rörelseresultat före avskrivningar var 27,8 (24,0) miljoner euro.
- Rörelsevinsten/förlusten (EBIT) var 8,6 (5,1) miljoner euro.
- Lönsamheten har förbättrats i synnerhet till följd den ökade efterfrågan på flygtrafiktjänster som beror på att flygtrafiken har återhämtat sig samt på att priserna har höjts i enlighet med bestämmelserna.
- Det är centralt för bolaget att utveckla effektiviteten i serviceproduktionen inom trafikstyrningen. Effektiviseringen av bolaget avancerar som planerat.
- Service- och säkerhetsnivån i trafikstyrningen har varit fortsatt god inom alla trafikformer.
- Rekordmånga öppna trafikdata delades via Digitraffic som upprätthålls av Fintraffic, sammanlagt 328,01 TB (ökning 31 procent vs. H1/2023).
- Under det första halvåret har 125 TB datarört sig i Digitransit-tjänsten, som förmedlar reseinformation om kollektivtrafiken.
- Gränssnittsanropen i Digitransit ökade under rapportperioden till 8,54 miljarder (ökning 43 procent jämfört med H1/2023).
- I slutet av rapportperioden deltog 213 organisationer i trafikens dataekosystem (H1/2023: 170).
Fintraffic-koncernens omsättning var 126,3 (120,1) miljoner euro i januari–juni. Omsättningen består huvudsakligen av väg- och järnvägstrafikstyrningstjänster samt sjötrafikledningstjänster som produceras för Trafikledsverket samt av flygtrafiktjänster som produceras för flygbolag och flygplatser. Koncernen producerar tjänster också för bl.a. Traficom, städer och hamnar samt internationella kunder.
Rörelseresultatet var 8,6 (5,1) miljoner euro. Rörelseresultatet var 6,8 procent. Den förbättrade lönsamheten har sin grund i att flygtrafiktjänstens affärsverksamhetsmiljö har återhämtat sig från utmaningarna under de föregående åren. I slutet av året förväntas rörelsevinsten vara nära fem procent.
Fintraffic-koncernens nyckeltal
H1/2024 | 2023 | H1/2023 | H1/2022 | H1/2021 | H1/2020 | H1/2019 | |
Omsättning | 126,3 | 242,2 | 120,1 | 113,2 | 94,6 | 92,9 | 110,6 |
Rörelseresultat före avskrivningar | 27,8 | 47,5 | 24,0 | 25,5 | 14,6 | 11,8 | 30,6 |
Rörelseresultat | 8,6 | 6,3 | 5,1 | 5,1 | -3,5 | -2,6 | 16,4 |
Rörelseresultat % | 6,8 % | 2,6 % | 4,2 % | 4,5 % | -3,7 % | -2,8 % | 14,9 % |
Antal anställda | 1201 | 1180 | 1157 | 1146 | 1125 | 1124 | 1088 |
Väsentliga händelser 1–6/2024
Den operativa tjänsteproduktionen inom alla trafikformer och digitala tjänster förlöpte målenligt. Även säkerhetsnivån har hållit fortsatt god nivå. De utvecklingsprojekt som förverkligar bolagets strategi har i regel fortskridit enligt planerna.
Utveckling av trafikmarknaden och digitala ekosystemtjänster
Fintraffics digitala tjänster användes rekordmycket under början av året. Användningen av den förnyade Fintraffic Appen ökade särskilt kraftigt. Även tjänsterna Trafikläget och Tågavgångar lockade många besökare.
Under det första halvåret gjordes cirka 8,54 miljarder gränssnittsanrop gällande reseinformation om kollektivtrafiken på Digitransit-plattformen. Ökningen var upp till 43 procent jämfört med motsvarande tidpunkt i fjol. I Digitransit delades 125 TB data under den första halvårsperioden. Via Digitransit-plattformen har finländska reseplanerare för kollektivtrafiken tillgång till ett gemensamt kunskapsunderlag.
Vid utgången av rapportperioden deltog 213 organisationer som är intresserade av att utveckla trafiksystemet i trafikens dataekosystem (H1/2023:170). Regelboken som främjar utnyttjandet av data inom trafik- och logistikbranschen har undertecknats av 23 samarbetspartner.
Öppna data som delas av Fintraffic utnyttjades hittills mest i Digitraffic-tjänstens historia för att utveckla andra aktörers tjänster och applikationer. I de öppna gränssnitten för trafikdata som Fintraffic tillhandahåller gjordes i januari–juni cirka 3 miljarder anrop, en ökning på 29 procent jämfört med motsvarande tidpunkt i fjol. Mängden data som delades var 328 TB, ökningen är 31 procent jämfört med motsvarande tidpunkt i fjol.
Projektet för elektroniska fraktsedlar (eFTI) avancerar planenligt.
Ett exportkluster för företag som tillhandahåller trafikdatatjänster har inletts. Fintraffic koordinerar klustret. Flera finländska aktörer har gått med i främjandet av exporten av datatjänster och gemensamma försäljningsaktiviteter har inletts för dem. Målet för programmet, som stöds av Business Finland, är att påskynda exporten hos finländska företag inom trafikbranschen.
Trafikstyrningstjänster
Flygtrafiken
Antalet flygningar över Finland ökade i början av året och i synnerhet de kinesiska flygbolagen har ökat sina flygningar i betydande grad. Den internationella flygtrafiken börjar närma sig nivån året innan coronapandemin. Flygtrafikens tillväxt har påskyndats bland annat av Finnairs ökade flygningar under sommartidtabellsperioden. Trafikmängderna ökar också på grund av ryska flyg till Kaliningrad, eftersom trafiken på Finska viken erbjuds flygtrafiktjänster i enlighet med internationella regler.
Av flygtrafiktjänstens strategiska projekt har upphandlingen och införandet av fjärrstyrd flygledning (MROT) avancerat till fasen för systempresentationer för anbudsförfarandet och förhandlingar med anbudsgivarna. I FINEST-projektet, som siktar på samarbete inom flygtrafiktjänster mellan Finland och Estland, bereds fördrag på nationell nivå. Projektet Ilmatila 2027 inleddes på våren med en definition av konceptet och ramvillkoren. Utöver flygsäkerheten är de centrala målen att beakta försvarets behov, konkurrenskraft och tillgänglighet, miljömål och ansvarsfullhet samt att beakta alla användare av luftrummet.
I juni beviljades flygtrafiktjänsten ett certifikat för kvalitetssystemet ISO 9001.
Vägtrafiken
Den totala trafikmängden på huvudvägarna (riks- och stamvägarna) har i oktober–december som helhet legat på nästan samma nivå som året innan. Minskningen av mängden tung trafik har avstannat och den har i stället börjat öka något.
Av projekten inom vägtrafikstyrningen avancerade utvecklings- och ersättningsinvesteringarna i teknik längs vägarna huvudsakligen planenligt. Den detaljerade projektutredningen av ersättningsinvesteringen i de tekniska systemen i tunneln som leder till Nordsjö hamn i Helsingfors färdigställdes. Byggplaneringen konkurrensutsattes och planeringen inleddes. Enligt planerna inleds arbetet i tunneln under 2025.
Sjötrafiken
Sjötrafikledningen var fortsatt högklassig och avtalsenlig under hela början av året. I januari–juni förhindrade sjötrafikledningen två eventuella grundstötningar.
Utvecklingen av sjötrafikledningens informationshanteringssystem NEMO har fortskridit planenligt. Arbetet med den internationella standardiseringen av digitala VTS-tjänster har fortskridit i arbetsgrupperna (IALA och CIRM) och tack vare framgångsrikt samarbete med intressentgrupper har Finlands mål uppnåtts.
Ett avtal om att förnya affärsmodellen för Port Activity har ingåtts och till följd av detta överfördes POLO Port Activity-affärsverksamheten till Fintraffic genom ett affärsförvärv från Unikie Oy den 30 juni 2024. Arrangemanget möjliggör en långsiktig utveckling av de tjänster som redan används i över 20 hamnar i Finland och Sverige.
Sjötrafikledningen deltar i det internationella projektet Open Risk II, där man utvecklar nya innovativa riskhanteringsverktyg som bidrar till att förhindra sjöolyckor och minimera negativa miljökonsekvenser.
Järnvägstrafiken
I början av året påverkades tågtrafiken särskilt av utmanande vinterförhållanden, politiska strejker samt en banskada som ledde till att hela fjärrtrafiken ställdes in. Sommarens tågtrafik påverkades särskilt av omfattande banarbeten på olika håll i Finland. Sådana stora banprojekt är till exempel Esbo stadsbana, Dickursby och Kytömaa–Ainola, bangårdarna i Joensuu och Uleåborg, byggandet av Seinäjoki resecentrum och Kuppis–Åbo. Godstrafiken ökade efter vintern. Även inom persontrafiken syns en ökning i mängden fjärrtåg och närtrafik jämfört med året innan.
Trafikstyrnings- och trafikledningstjänsterna har i regel fungerat i enlighet med målnivån. Störningar som är synliga för kunderna har förekommit i passagerarinformationen på plattformsområdena, och korrigerande åtgärder i anslutning till dessa pågår. De övriga projekten för utveckling av trafikstyrningen och trafikledningen fortskrider som planerat. Med hjälp av utvecklingsprojekten förbättras verksamhetens effektivitet, säkerhet och smidighet.
Utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digispår, som syftar till att förnya tågövervakningen i Finland, avancerar som planerat. Ett avtal om upphandling av säkerhetsanordningar som anknyter till projektet undertecknades i april.
Ansvarsfullhet
Hörnstenarna i Fintraffics ansvarsarbete fastställdes i början av året med hjälp av en dubbel väsentlighetsanalys av bolaget. Med hjälp av dessa teman har man berett organiseringen av ansvarsarbetet i enlighet med de lagstadgade hållbarhetskraven från och med 2025 och rapporteringen enligt CSRD.
Bolaget har engagerat sig i verksamheten i Global Compact, ett nätverk för företagsansvar.
Verkställande direktör Pia Julin:
Fintraffics digitala tjänster når fler finländare än någonsin tidigare. Både företag och medborgare utnyttjar trafikinformation i olika situationer, vilket gör rese- och transportkedjorna smidigare än tidigare. Detta sparar både miljö och kostnader. Förnyade Fintraffic Appen utnyttjar data i realtid direkt från Fintraffics trafikcentraler, så den ger alltid aktuell information om trafiksituationen. I appen kan man följa trafikmeddelanden utifrån läget genom att tillåta push-notiser.
Kärnan i vår strategi är att arbeta för att Finland ska ha den säkraste, smidigaste och miljövänligaste trafiken. För att uppnå detta erbjuder vi som enda aktör i hela världen högklassiga, driftsäkra och effektiva trafikstyrningstjänster inom alla trafikformer. Tack vare våra högklassiga trafikstyrningstjänster och våra experter har vi en utmärkt möjlighet att främja utnyttjandet av information inom hela trafikbranschen och arbeta för allt bättre fungerande rese- och transportkedjor. Vi genomför vår strategi med hjälp av tre program. Programmen är utveckling av trafikstyrningen, produktifierade digitala ekosystemtjänster och enhetliga verksamhetssätt.
Ägarstrategin förutsätter att vi bygger upp ett dataekosystem för trafiken samt möjliggör och utvecklar produkter och tjänster på marknadsvillkor. Vi ser betydande möjligheter här och därför skapar vi förutsättningar för branschföretag i Finland och för export av datatjänster inom trafikbranschen i det nya exportklustret. Med öppna trafikdata kan man förebygga trafikstockningar och effektivisera transporterna. Enligt beräkningar skulle man i Finland kunna uppnå en årlig nytta på till och med hundratals miljoner euro genom att utnyttja trafikinformation bättre i människors och varors rörlighet.
Finntraffics värderingar förverkligas bättre än tidigare i vardagen. Detta syns till exempel i att sjukfrånvaron minskar, chefsarbetet utvecklas och personalen upplever att arbetsbelastningen minskar. I synnerhet på dessa grunder beviljades Fintraffic redan för andra gången Mieli rf:s märke Hyvän Mielen Työpaikka.
Fintraffics tjänstecykelförmån fortsatte att öka i popularitet, cirka var fjärde anställd vid Fintraffic har en tjänstecykel.
Organisation
Fintraffic förnyar sin organisation sedan den 1 augusti. Målet för ändringen är att stärka genomförandet av bolagets strategi med fokus på utveckling av digitala ekosystemtjänster och trafikstyrning. Som resultat av ändringen koncentreras helheterna för informationshantering, teknologi samt upphandlings- och utvecklingsverksamhet till den organisation som leds av COO. Riku Moisio har börjat som operativ chef (COO) i Fintraffics ledningsgrupp.
Framtidsutsikter
Lokalprojektet i huvudstadsregionen håller på att avslutas och bolagets verksamheter i Böle flyttar till nya lokaler under senhösten och våren 2025.
Lönsamheten i väg- och järnvägstrafikstyrningen samt sjötrafikledningen väntas förbli stabil. Bolaget ser fortfarande möjligheter att effektivisera verksamheten, och därför har ett effektiviseringsmål på 30 miljoner euro satts upp för 2023–2028. En plan för utveckling av prestationsförmågan på EU-nivå har utarbetats för serviceproduktionen inom flygtrafiktjänsten.
Fintraffic fortsätter att investera i modernisering och automatisering av systemen för serviceproduktion. Betydande projekt inom den närmaste framtiden är bland annat att uppdatera tekniken för bastrafikledernas vägtrafiktunnlar och öppna avsnitt, och också att genomföra en betydande omarbetning av det finländska järnvägsnätets trafikledningssystem och trafikkontroll inom ramen för automations- och Digispår-projekten.
I den närmaste framtiden finansierar Fintraffic investeringar delvis med lånade medel. Skuldsättningen förutspås förbli måttlig och balansomslutningen stark.