Januari–juni 2023
- Koncernens omsättning var 120,1 (113,2 miljoner euro 1–6/2022) miljoner euro
- Koncernens rörelseresultat före avskrivningar var 24,0 (25,5) miljoner euro
- Rörelsevinsten/förlusten var 5,1 (5,1) miljoner euro.
- Service- och säkerhetsnivån i trafikstyrningen har varit fortsatt god.
- Både genomförandet av strategin och utvecklingsprogrammet för cybersäkerhet har avancerat planenligt.
- Det är centralt för bolaget att utveckla effektiviteten i serviceproduktionen inom trafikstyrningen. Bolaget åstadkom en kumulativ effektivisering på 30 miljoner euro 2019–2022.
- Via Digitraffic distribuerades 250,65 TB trafikdata som bolaget producerade (ökning 16 procent jämfört med H1/2022).
- Under rapportperioden gjordes 12,8 miljoner gränssnittsanrop per dag (ökning 9 procent jämfört med H1/2022).
- I trafikdataekosystemet ingår redan 170 organisationer.
Fintraffic-koncernens omsättning var 120,1 (113,2) miljoner euro i januari–juni. Omsättningen består huvudsakligen av väg- och järnvägstrafikstyrningstjänster samt sjötrafikledningstjänster som produceras för Trafikledsverket samt av flygtrafiktjänster som produceras för flygbolag och flygplatser. Koncernen producerar tjänster också för bl.a. Traficom, städer och hamnar samt internationella kunder.
Rörelseresultatet var 5,1 (5,1) miljoner euro. Rörelseresultatet i procent var 4,2 (4,5).
Det kumulativa effektiviseringsmålet om 30 miljoner euro för åren 2019–2022 överskreds. Bolaget fortsätter målmedvetet att utveckla sin verksamhet och har förbundit sig till ett nytt effektiviseringsprogram för 2023–2028, där målet är att igen åstadkomma en effektivisering på 30 miljoner euro. Bolaget effektiviserar verksamheten i synnerhet genom att producera mer service utan att kostnaderna ökar i samma proportion.
Fintraffic-koncernens nyckeltal
|
H1/2023 |
H1/2022 |
H1/2021 |
H1/2020 |
H1/2019 |
2022 |
Omsättning |
120,1 |
113,2 |
94,6 |
92,9 |
110,6 |
228,9 |
Rörelseresultat före avskrivningar |
24,0 |
25,5 |
14,6 |
11,8 |
30,6 |
47,1 |
Rörelseresultat |
5,1 |
5,1 |
-3,5 |
-2,6 |
16,4 |
7,6 |
Rörelseresultat % |
4,2 % |
4,5 % |
-3,7 % |
-2,8 % |
14,9 % |
3,3 % |
Antal anställda |
1157 |
1146 |
1125 |
1124 |
1088 |
1133 |
Väsentliga händelser 1–6/2023
Fintraffic fick en ny verkställande direktör i juni. Till bolagets verkställande direktör utnämndes DI, eMBA Pia Julin. Julin efterträder Pertti Korho, som varit verkställande direktör för Fintraffic sedan 2019.
Utveckling av trafikmarknaden och tjänster som produceras för ekosystemaktörerna
Fintraffic fortsatte sitt arbete med att bygga upp framtidens trafiksystem tillsammans med sina samarbetspartner. I dataekosystemet för trafiken ingår redan 170 organisationer som är motiverade att utveckla trafiksystemet. Regelboken som främjar utnyttjandet av data inom trafik- och logistikbranschen har undertecknats av 22 samarbetspartner.
Via Digitraffic distribuerades 250,65 TB trafikdata. Användningen av data ökade med 16 procent under rapportperioden. Antalet gränssnittsanrop var 12,8 miljoner per dag, vilket innebär en ökning på nio procent jämfört med motsvarande tidpunkt i fjol.
EFTI-projektet, som syftar till att producera elektroniska fraktsedlar, avancerade. Fintraffic blir operatör för elektroniska fraktsedlar i Finland. Fintraffic främjar också datahub-projektet som effektiviserar behandlingen av flygfraktdata.
Reseplaneraren Opas.Matka.fi förnyades. Efter förnyelsen är det möjligt att publicera realtidsinformation om kollektivtrafiken i större omfattning än tidigare på riksnivå. Samtidigt fick de som producerar kollektivtrafiktjänster tillgång till bättre reseplanerartjänster. Uppgifterna om färjetrafikens och förbindelsefartygens tidtabeller lades till i Fintraffics tjänst Trafik just nu samt i den riksomfattande reseplaneraren.
Fintraffic samarbetar med de övriga nordiska länderna för att främja internationaliseringen av delning av reseinformation i syfte att förbättra tjänsteleverantörernas möjligheter att erbjuda enhetliga trafik- och logistiktjänster från start- till slutpunkt. Framsteg har också gjorts med Estland när det gäller att bygga enhetliga resekedjor, och information om Estlands kollektivtrafik finns i Fintraffics tjänst.
Trafikstyrningstjänster
Flygtrafiktjänsten
Den internationella flygtrafiken blev livligare i början av året och flygtrafiktjänstens lönsamhet återhämtar sig stegvis. Samtidigt har permitteringsbehovet i bolaget minskat under årets lopp. Antalet överflygningar ökar och flygbolag som flyger över internationella vattenområden har i regel betalat sina serviceavgifter för flygtrafiktjänsten.
Jämfört med 2019 är trafikvolymen i Finland dock som helhet fortfarande ungefär en tredjedel mindre, vilket utöver ändringarna i Asientrafiken förklaras av att antalet inrikesflyg varit mindre än 2022.
Projektet för fjärrstyrd flygledning, som genomförs i samarbete med Finavia, avancerade till den fas som föregår inledandet av systemkonkurrensutsättningen och till följd av detta inleddes omställningsförhandlingar. Ett eventuellt genomförande av projektet skulle enligt planen innebära att flygledningen på flygplatserna i Ivalo, Kittilä, Kuusamo, Mariehamn, Uleåborg, Åbo och Vasa skulle kunna skötas som fjärrstyrd flygledning. Ibruktagandet skulle enligt uppskattningar ske 2025–2027.
Vägtrafiken
Den svaga utvecklingen i Finlands ekonomi har synts i mängden tung trafik: den tunga fordonstrafiken minskade med cirka 5,5 procent i januari–juni jämfört med motsvarande period förra året. Det ekonomiska läget har inte återspeglats i personbilstrafiken, eftersom mängden lätt fordonstrafik på huvudvägarna har ökat med över 4 procent jämfört med förra året.
Av infrastrukturprojekten slutfördes den omfattande renoveringen av tunneltekniken i Revontulitunneli i Rovaniemi, som räckt över ett år. I den ombyggda tunneln testas för första gången i Finland också ett reservanvändargränssnitt för styrsystemet med helt ny och mycket kostnadseffektiv EDGE-teknologi för felsituationer.
Andra större infrastrukturprojekt har varit ersättningsinvesteringen i systemet för informationsskyltar på Ring III, som redan på hösten övergår till fasen för gemensam provanvändning. Den integration som genomfördes tillsammans med Waze på våren gör det också möjligt för Fintraffic att utnyttja Wazes data i informationen om körtider och köbildning på Ring III.
Sjötrafiken
Driftsäkerheten i våra sjötrafikcentraler har legat på en god nivå och den grundläggande trafikstyrningen var fortsatt högklassig och avtalsenlig under hela början av året. I januari–juni förhindrade sjötrafikledningen fem potentiella grundstötningar.
Utvecklingsprojektet Maritime DataSpace startade i början av året. Projektet syftar till att utveckla en dataförmedlingstjänst för förmedling av information om hamnbesök. I hamnapplikationen infördes nya verktyg för att uppnå utsläppsmålen för sjöfarten. Den nya funktionen för utsläppsberäkning är en del av den växande helheten för ansvarsfullhet i applikationen.
Utvecklingsprojektet för att inrätta och övervaka områden med mötes- och omkörningsförbud inom fartygstrafiken har fortsatt. Fartygstrafiken graderas i syfte att förbättra trafikens smidighet och säkerhet. Målet för projektet är att förebygga farliga möten och omkörningar samt trafikstockningar. Arbetet slutförs före utgången av året.
Projektet för digitalisering av Master's Guide fortsatte enligt tidtabellen. Målet är att under de kommande åren erbjuda fartyg som anländer till Finlands hamnar och rederier en helt ny digital tjänst som sammanställer alla anvisningar för fartygstrafiken. Övergången till den nya digitala tjänsten sker stegvis under 2024, då fartygen får tillgång till tjänsten.
Fintraffics sjötrafikledning fortsatte dessutom att utveckla Nemo, det nationella informationshanteringssystemet för sjöfarten.
Efter omställningsförhandlingarna vid Saimens sjötrafikcentral övergick dess funktioner till Åbo från och med den 1 juni 2023.
Serviceproduktionen inom järnvägstrafikstyrningen var högklassig och exakt under början av året. Även säkerhetsnivån har hållit normal, god nivå.
I januari–juli gjordes cirka 8,6 miljoner tågresor inom fjärrtrafiken och 13,6 miljoner ton gods transporterades med tåg, vilket är cirka 22 procent mindre än 2022.
Punktligheten har förbättrats på järnvägarna jämfört med i fjol. Tågens punktlighetsprocent är: i närtrafiken 94,1 procent (92,7 %), i fjärrtrafiken 88 procent (86,1 %) och i godstrafiken 93,6 procent (90,9 %). På våren och sommaren utförs mycket banarbete. Från april till slutet av juni utfördes 27,1 procent mer banarbete än 2022.
Kapaciteten att fjärrstyra järnvägstrafiken har utvecklats systematiskt. Genom att utveckla fjärrstyrningen uppbyggs allt säkrare, modernare och mer tillförlitlig trafik, samtidigt som järnvägstrafikens dragningskraft förbättras. Det mångåriga och omfattande projektet för Sydöstra Finlands fjärrstyrningssystem (KAKO) slutfördes. Att projektet slutfördes möjliggör i stor utsträckning en säkrare och tillförlitligare trafikstyrning än tidigare. Dessutom är det i fortsättningen möjligt att styra järnvägstrafiken i västra Finland från andra styrcentraler, vilket förbättrar toleransen för störningar i serviceproduktionen. Under början av året har även kapacitetsstyrningen utvidgats planenligt så att den nu omfattar också trafikplatsen i Kouvola.
I slutet av förra året undertecknade Trafikledsverket och Fintraffics järnvägstrafikstyrning ett alliansavtal om genomförandet av utvecklings- och verifieringsfasen inom Digispår-projektet, som sträcker sig till slutet av 2027. Utvecklings- och verifieringsfasen har inletts på överenskommet sätt med planering och upphandling under det första halvåret.
Inom järnvägstrafikstyrningen har en ny teknikstrategi bearbetats, som skapar enhetliga riktlinjer för den tekniska utvecklingen i hela bolaget.
På våren inledde Fintraffic tillsammans med Tavastlands yrkeshögskola (HAMK) en ny studiehelhet med fokus på järnvägsbranschen. Studiehelheten riktar sig till examensstuderande i slutskedet, såsom ingenjörsstuderande inom trafikbranschen samt inom el- och automationsteknik.
Den 29 juni 2023 tillträdde DI Sanna Järvenpää som ny verkställande direktör för Fintraffics järnvägstrafikstyrning. Järvenpää efterträder Pia Julin, som tillträtt som koncernens verkställande direktör.
Ansvarsfullhet
Fintraffic har inkluderat sin strategi för ansvarsfullhet i sin affärsverksamhet och i ledningens belöningssystem. Bolagets affärsverksamhet främjar avsevärt säkerheten och smidigheten i trafiken samt minskningen av utsläpp. Bolaget har förbundit sig till verksamheten i nätverket för företagsansvar Global Compact och rapporterar om ansvarsfullheten i samband med årsrapporten i enlighet med de senaste GRI-kraven. Förberedelserna för rapporteringen av kommande lagstiftningsmässiga hållbarhetsuppgifter (CSRD) har inletts.
Verkställande direktör Pia Julin:
Fintraffics resa som ett bolag som förenar trafikformer inleddes för nästan fem år sedan. År efter år har vi sammansvetsat vår verksamhet alltmer och koncentrerat oss på att tillägna oss bästa praxis inom affärsfunktionerna och utnyttja vår kompetens maximalt över affärsfunktionsgränserna till nytta för våra kunder.
Kärnan i Fintraffics strategi är att erbjuda de säkraste, mest driftsäkra och effektivaste trafikstyrningstjänsterna i världen. Tack vare våra högklassiga trafikstyrningstjänster och våra experter i världsklass har vi en utmärkt möjlighet att främja utnyttjandet av information inom hela trafikbranschen och arbeta för allt bättre fungerande rese- och transportkedjor. Vi genomför vår strategi med hjälp av tre program. Programmen är utveckling av trafikstyrningen, produktifierade digitala ekosystemtjänster och ett enhetligt Fintraffic.
Ägarstrategin förutsätter att vi bygger upp ett dataekosystem för trafiken samt möjliggör och utvecklar produkter och tjänster på marknadsvillkor. Här ser vi betydande möjligheter. Med öppna trafikdata kan man förebygga trafikstockningar och effektivisera transporterna. Enligt EU:s beräkningar skulle man i Finland kunna uppnå en årlig nytta på till och med hundratals miljoner euro genom att säkerställa att trafikinformationen utnyttjas bättre i människors och varors rörlighet samt i upphandlingen av trafiktjänster.
Bolaget har en betydande roll i byggandet av trafikekosystemets genomslagskraft. Enligt en utredning som färdigställdes i somras uppskattas Fintraffic producera genomslagskraft till ett värde av 10–40 miljoner euro per år med hjälp av trafikdata, men genomslagspotentialen bedöms vara betydligt större. Utvecklingen av digitala ekosystemtjänster syftar till att utnyttja datapotentialen i så stor utsträckning som möjligt.
Huvudstadsregionens lokalprojekt avancerade till byggfasen. Fintraffics verksamhet i Böle flyttar till de nya lokalerna 2024–2025.
En TyöOptimi-resursenkät genomfördes vid Fintraffic. I enkäten kartlades personalens arbetshälsa och belastning. I relation till jämförelsedata från Terveystalo var resultaten goda.
Fintraffics cykelförmån har visat sig vara mycket populär bland personalen. Redan över 225 anställda har skaffat en cykel, så ungefär var femte medarbetare vid Fintraffic använder förmånen.
Vår resa mot ett trafikbolag av världsklass fortsätter. Ett varmt tack till alla medarbetare vid Fintraffic för ett utmärkt arbete och till våra samarbetspartner för ett smidigt samarbete.
Framtidsutsikter
Den ägarstrategi som fastställdes för Fintraffic i samband med bolagiseringen ger ett starkt stöd för bolagets serviceproduktion. Kärnan i verksamheten är fortfarande att utnyttja den unika ställning som ett enhetligt fungerande bolag med fyra trafikformer ger, där man utöver trafikstyrningstjänsterna målmedvetet fortsätter att främja digitaliseringen av trafiken. Utvecklingen av möjligheterna att utnyttja digitalisering och dataanalys fortsätter tillsammans med intressentgrupper som utnyttjar trafikinformation.
Rysslands anfallskrig i Ukraina påverkar fortfarande bolagets verksamhet, i synnerhet affärsmiljön för flygtrafiktjänster. I och med att Finland har anslutit sig till försvarsalliansen Nato har bolaget möjlighet att öka det internationella samarbetet särskilt med Natoländerna. Alla bolag i koncernen satsar fortfarande på kontinuitetshantering inom både beredskapen och informations- och cybersäkerhetsarbetet.
Lönsamheten i väg- och järnvägstrafikstyrningen samt sjötrafikledningen väntas förbli stabil. Bolaget ser fortfarande möjligheter att effektivisera verksamheten, och därför har ett nytt effektiviseringsmål på 30 miljoner euro satts upp för 2023–2028. En plan för utveckling av prestationsförmågan på EU-nivå har utarbetats för serviceproduktionen inom flygtrafiktjänsten.
Fintraffic fortsätter att investera i modernisering och automatisering av systemen för serviceproduktion. Betydande projekt inom den närmaste framtiden är bland annat att uppdatera tekniken för bastrafikledernas vägtrafiktunnlar och öppna avsnitt, och också att genomföra en betydande omarbetning av det finländska järnvägsnätets trafikkontroll inom ramen för automations- och Digispår-projekten.
I den närmaste framtiden finansierar Fintraffic investeringar delvis med lånade medel. Skuldsättningen förblir dock måttlig och balansomslutningen stark. Investeringarna i Digispåret ökar betydligt under de kommande åren, och beroende på projektets finansieringsmodell kan genomförandet av investeringen kräva att bolagets kapitalstruktur stärks under de närmaste åren.