Skip to main content

Öppna avsnitt

Längs huvudvägarna finns hundratals elektroniska variabla hastighetsbegränsningsmärken och skyltar. Har du någonsin tänkt på varifrån dessa märken styrs och hur de påverkar trafiksäkerheten?

Variabla hastighetsbegränsningsmärken styrs från Fintraffics vägtrafikcentral

Mörker, våta vägytor, älgar och hala vägar ökar risken för trafikolyckor under höst- och vintermånaderna. På våren och sommaren uppkommer risker bland annat vid nattfrost, rikligt lokalt regn och dimma. Även olyckor samt underhålls- och servicearbeten förutsätter ofta sänkta hastighetsbegränsningar.

Olycksrisken och allvarliga följder av olyckor kan minskas med hjälp av variabla hastighetsbegränsningar, det vill säga genom att sänka hastigheterna på vägavsnitt med mycket trafik enligt trafikläget och väglaget. Ibland sänks hastigheterna proaktivt redan före trafikstockningarna. Då syns inte nödvändigtvis orsaken till att hastigheten sänkts på vägen, men hastighetsbegränsningen måste ändå följas.

Fintraffics teknik för vägtrafikstyrning på öppna avsnitt finns redan på sträckor på sammanlagt 1 400 kilometer. Här sörjer man för säkerheten och smidigheten i trafiken genom ett samspel mellan över 3 000 olika anordningar.

Visste du att? Sedan hösten 2023 har Fintraffics vägtrafikstyrning i informationsskyltar även utnyttjat data från applikationen Waze för att göra trafiken smidigare. I Finland sågs Waze-data för första gången på informationsskyltar vid Ring III som ger bilister närmare information om körtider och rusning.